2022. február 13.

Dani Atkins - Amíg én a csillagokkal álmodtam

 HANGULAT                                MOLY                                        2020

"Mi van, ha valaki más élheti meg a te boldogságodat? Amikor Maddie felébred a kórházi ágyon, nem emlékszik rá, mi történt. A vőlegényét szeretné látni. Abban a hitben van, hogy pár nap múlva lesz az esküvője, és más örömök is várnak rá, de úgy tűnik, minden összekuszálódott, amíg kómában volt. Maddie számára olyan, mintha csak egy napja esett volna ki, miközben hat év telt el. Hat év, amely mindenki életét gyökeresen megváltoztatta. 

A díjnyertes író, Dani Atkins megindító regénye egy szívmelengető történetben mutatja be egy tragikus esemény hatásait két nő nézőpontján keresztül, akik ugyanazt a férfit szeretik."

Nem olvastam még ezelőtt Dani Atkinsről, sőt a hírneve ellenére még nem is nagyon hallottam róla. Ám ezután az olvasmányélmény után biztos vagyok benne, hogy megismerkedek a többi regényével is.

Az Amíg én a csillagokkal álmodtam egy romantikus történetnek indul. Maddie Chambers lázasan készülődik az esküvőjére a számára tökéletes férfival, Ryannel, és különösen nagy a boldogság, hiszen a nő gyereket vár. Amikor Maddie az utolsó előkészületekre megy - a fodrászhoz, a menyasszonyi ruháért -, az az érzése támad, hogy követik őt az utcán. Mivel sok készpénz van a táskájában, fél, mi történik, ha éppen most akarják őt kirabolni. Nőként a mai világban sosem érezhetjük sajnos magunkat teljesen biztonságban. Örökké rajtunk lesz a kiszolgáltatottság billogja, és a számos rossz tapasztalat, melytől harsognak a híradók és a hírportálok, állandó éberségre szólít fel. Fiatal nőként én is túl sokszor érzek hasonló félelmet - mi van, ha most történik meg velem ugyanaz, ami tegnap valaki mással? Maddie a pániktól teljesen kizárja a külvilágot, és számára csak a kiváltó ok és a biztonság dichotómiája létezik. Ezeket pedig egy kereszteződés választja el, a nő pedig gondolkodás nélkül szalad a biztos pontja felé. De ebbe a zárt univerzumba belehajt egy autó, Maddie-t pedig nagyobb veszély fenyegeti, mint korábban.

A baleset után a nő kómába esik, és már szinte mindenki lemondott róla, amikor mégis kinyitja a szemét, és visszatér a szerettei körébe. De a két esemény között eltelik hat év. Maddie-nek hirtelen a nyakába szakad az idő súlya, és szembesülnie kell a változásokkal, amit mindez hozott. 

"Néztem, ahogy az üvegen keresztül kirajzolódik a sziluettje, a férfié, aki az enyém volt, amikor becsuktam a szemem, és valaki másé, amikor újra kinyitottam."

Ryan, a szerető vőlegénye ez idő alatt megnősült. Méghozzá az egyik kórházi önkéntest vette el, Chloe-t. Ekkor láthatunk először bele egy másik szemszögbe is, de meglepő módon nem a férfiébe. Hanem a feleségéébe. A standard alapfelállás szerint negatív karakterként kellene megjelennie "a másik nőnek", ehelyett Dani Atkins a bőrébe bújik, és bemutatja, milyen szerethető és emberi is Chloe. Egyszerűen nem tudjuk utálni, ahogyan Maddie sem teszi. Eleinte kissé féltékenyen, idegenkedve fogadja a tényt, hogy egykori szerelme továbblépett - sőt mi több, ő lett a nevelőanyja a gyerekének. Igen, a kómában lévő Maddie életet adott egy kislánynak. Ez első olvasásra engem is megdöbbentett, de kicsit utánanézve kiderült, hogy létezik ilyen. A lányka neve találóan Hope lett, mint remény. 

Ezután viszont két irányba mehet el lényegileg a történet. Folytatódik az élet, ahonnan hat éve abbamaradt - rivalizálás után, lelki vívódások árán visszatalál egymáshoz Ryan és Maddie, összeházasodnak és boldogan élnek, míg meg nem halnak. Vagy egy igazán mély történetet hoz ki mindebből az írónő, amiben nem a romantika a lényegi elem, hanem a család, a barátság és az emberi kapcsolatok. Dani Atkins ezt az utóbbit választotta, és emiatt vált egy igazán felejthetetlen olvasmánnyá számomra az Amíg én a csillagokkal álmodtam. Maddie és Chloe is szerethető karakterek, mindketten csupaszív lelkek, akik nem akarnak senkinek sem fájdalmat okozni. Azt tiszteltem leginkább bennük, hogy alázatosak voltak: Maddie elfogadta a változást, nem ragaszkodott foggal-körömmel a múltba, Chloe pedig megosztottai az anyai helyét és a családját. Azáltal, hogy nem rivalizáltak egymással, hanem megadták a másiknak a kellő tiszteletet, barátokká válhattak. Olyan személyekké, akik támogatják egymást ahelyett, hogy visszahúznák. Nekem ha valamit tanított az Amíg én a csillagokkal álmodtam, akkor az az volt, hogy néha nem az önérdek-érvényesítés visz előre, hanem a kedvesség és az alázat. Így vált ez a regény nem Maddie és Ryan szerelmi románcává, hanem Maddie és Chloe barátságának történetévé.

Féltem, hogy a témájának fogva nagyon fájdalmas, sötét, depresszív hangvételű alkotás ez. De Dani Atkins olyan légiesen ír, hogy egyszerre volt igazán mély a tartalma a regénynek és nyújtott valódi kikapcsolódást. Szinte faltam a sorokat, és nem éreztem azt, hogy lehúzna, sokkal inkább, hogy feltölt engem. Mert annak ellenére, hogy mind Maddie, mind Chloe megharcolják a saját harcukat, miket az élet eléjük állít, végig pozitívak maradnak, és napfényként világítanak az olvasó számára, amikor a rossz a kedve, vagy kemény és hosszú nap áll mögötte. 

Borító:
Nekem nagyon tetszik a könyv magyar borítója, mert szerintem sokkal inkább passzol a történethez, mint az eredeti, amin csak egy pillangó jelenik meg az egyszínű háttéren. A hazai kiadás ezzel szemben több mondanivalót tartalmaz. A képen a csillagos ég dominál, megjeleníti azt a napszakot, amikor valójában álmodni szoktunk, lent ugyanakkor egy árnyék-párt láthatunk. A lány repül, de fogja közben  a fiú kezét. Hiszen álmunkban minden megtörténhet. Szerintem szemet gyönyörködtető alkotás.

Összességében:
Dani Atkinstől ugyan ez volt az első regényem, de biztosan nem az utolsó. Az Amíg én a csillagokkal álmodtam egy romantikus regényként kezdődik, viszont hamar rájöhetünk, hogy sokkal több rejtőzik ám benne. Ez egy igazi történet a nehézségekről, barátságokról, családi és társadalmi szerepekről, elfogadásról, alázatról és az idő súlyáról. Mindez úgy, hogy közben megmelengeti az olvasója szívét, és talán egy-két könnycsepp is vándorútra tér. 

Ajánlom azoknak, akik egy szívhez szóló, gyönyörű olvasmányélménnyel szeretnének gazdagodni, mely a mély mondanivalójával és az írónő lágy, könnyed stílusával együtt bearanyozza a napodat. 

Oldalszám: 584
Kiadó:
 Álomgyár

Kedvenc karakter: Maddie Chambers
Kedvenc idézeteim:

"Semmi sem történik véletlenül. Mindennek megvan az oka."

*

"De mi történne, ha valami az alapokat rengetné meg, akár egy tornádó? A falak leomolhatnak, és ha ez megtörténik, marad-e elég erőnk ahhoz, hogy támogassuk egymást?"

*

"Csak egy gyógymódot ismertem, amivel orvosolni lehetett a sebeket. A könyveket."

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése