HANGULAT MOLY 2019
"Gondolta volna, hogy a 18. században a hölgyek legyezőjükkel küldtek titkos üzenetet hódolóiknak? Vagy hogy az első melltartók az 1800-as évek elején végső soron a francia forradalomnak köszönhetően jelentek meg? Hogy kétszáz évvel ezelőtt a fogkefék vaddisznósörtéből készültek, és hogy a bugyi mint ruhadarab majd ezer évig nem is létezett?
A Rizsporos hétköznapok gyönyörű képekkel illusztrált lapjain ilyen és ehhez hasonló érdekességekkel találkozhat az olvasó, hisz ez a könyv – vagy inkább album – a divat- és testkultúra történeti gyűjteménye. De annál mégiscsak több: egy könyv, amely egyszerre szórakoztat és hozza közelebb, teszi átélhetőbbé az olvasó számára a történelmet. Azt a történelmet, amely kimaradt a tankönyvekből, a mindennapok történelmét. Koncentrálva ebben a kötetben elsősorban a 18-19. századi hölgyek budoár- és divattitkaira, hétköznapjaira, azokat a divat és a művészet szépségén, illetve a régi szokások báján keresztül bemutatva… És persze egy kis rizsporral meghintve.
Budai Lotti öt éve elindított Rizsporos hétköznapok című blogját tízezrek olvassák, és a blog Facebook-oldalát több mint 12 000-en követik nap mint nap. Az ott megjelenő tartalmak kiegészítése és újragondolása ez a gazdagon illusztrált, szemet gyönyörködtető kiadvány. A szerző korábban megjelent romantikus történelmi kalandregényei a garancia, hogy ezt a témát is szórakoztató formában tárja az olvasók elé."
Budai Lotti könyveit egytől-egyik nagyon szeretem. Mindig új tájakra repíti el az olvasóit, új kultúrákkal ismerteti meg őket, mindig tud újat mutatni és tanítani. Ez a Rizsporos hétköznapokkal sem volt másként, ugyan ez az alkotása kivételesen nem egy regény, hanem egy igazán impozáns, színes album, mellyel a 18-20. század öltözködési szokásaiba enged nekünk betekintést.
160 oldal felöleli csaknem 200 év kultúrtörténetét kellő alapossággal és részletességgel. Az írónő azzal nyitja az albumot, miért is ragadta meg őt ez a kor, miért akarta ő személy szerint megismerni különböző oldalairól, és fogott bele végül ennek az albumnak az összeállításába. Rövid magyarázatot ad arról is, miért pont ezeket a témákat és társadalmi rétegeket ragadta ki az alapjában véve közösségi szinten is rendkívül összetett világból. Ezek után viszont nincs más hátra, mint megismerni mindazt, amit ez a csodálatos album rejteget.
Gondoltuk valaha is, hogy a toilette szavunk néhány száz évvel ezelőtt jóformán teljesen mást jelentett? Hogy mennyire más volt egy 18. századi nemes hölgynek a napi rutinja, mint egy nőnek a 20. vagy 21. században? Ugyan a mai lányok is képesek órák hosszat készülődni egy randi előtt, a rokokó korában élő hölgyek minden nap órákat töltöttek el a toilette-tel, miközben akár társaságot is fogadtak. Ma már kevesen tűrnénk meg egy ilyen jelenetet a szobánkban, inkább a kedvenc előadónk szól a hangszóróból maximális hangerőn, míg kiválasztjuk a kedvenc felsőnket az aktuális programunkhoz megfelelően.
Gondoltunk arra valaha is, hogy az emberek ódzkodtak a fürdéstől egy időben? És hogy teljesen más jelentést kölcsönöztek akkoriban neki? Megfigyeltük már azt, hogyan változtak a cipők, a hajviseletek az évszázadok múlásával? Tisztában vagyunk azzal, mit fejezett ki egy-egy legyezőtartás vagy éppen egy órákon keresztül készülő smink? Valamint megannyi érdekes szokást sorakoztat fel az írónő ebben a kötetben, melyek merőben eltérnek mai kultúránktól és mindennapi cselekvéseinktől.
Meglepő és váratlan, mégis valóságos minden szava.
Budai Lotti rendkívül alaposan tárta elénk a 18-20. század időszakát. Az albumot olvasva nagyszerű korrajz jelenik meg előttünk, szinte mi is a bálon érezzük magunkat, vagy éppen belesajdul a lábunk már csak attól is, hogy ránézünk az egyes lábbelikre. Rendkívül érzékletes ez az összeállítás, melyet Lotti a rengeteg vizuális megjelenítéssel ért el. Mindamellett, hogy átélhettük az aktuális század nagy, polgári összejöveteleit, rácsodálkoztunk az aktuális trendre, a konkrét madárfészkekre a hölgyek feje tetején, melyeket magunkon mi már el sem tudnánk képzelni, vagy éppen a fűzőre, mely sok évtizedig sanyargatta a nők nagy részét, az írónő bemutatja nekünk a tényezőket, amik a divatot közvetetten alakították. Gondoltuk volna, hogy a politikának ráhatása van arra, hogy a kor asszonyai, lányai milyen ruhákat viseltek? Többek között azért, mert a forradalmak idején a hadba vonuló férfiak munkáját a nőknek kellett átvennie, azt viszont nem lehetett fodros ruhákban és nagy karimájú abroncsokban. Ám ahogy múlt az idő, a női emancipáció is kezdett egyre nagyobb méreteket ölteni, főleg miután megtapasztalták azt az életet, mely a gyereknevelésen és háztartásvezetésen kívül esik. Ehhez az értékrendbeli változáshoz, melyet a politika és a vezetői csatározások eredményeztek, a divatnak alkalmazkodnia kellett.
Abszolút magával ragadó alkotás lett a Rizsporos hétköznapok, mely címnek a jelentése is megtalálható a könyvben. Érdekes volt, emberközelivé vált a sok kép és ma már hétköznapinak semmiképp sem mondható, de akkor annak számított ruhakollekciók és hajviseletek által. A kötetben végig fellelhető festmények miatt megidéződött a kor, a történelem egy olyan szeletét kísérhetjük végig, melyet az iskolapad nem mutat be, mégis szerves része annak, hogy valóban képesek legyünk átélni a múltat, a régi kultúrákat és értékrendeket. Ám mindamellett, hogy rendkívül informatív és szemet gyönyörködtető alkotásként mutathatom be nektek a Rizsporos hétköznapokat, Budai Lotti megmaradt írónak is, és a látványvilág mellett fontos szerepet szánt a szavaknak is. Nem maradt el ebben az albumban sem a gyönyörű megfogalmazás, szinte költői leírások ugyanúgy felfedezhetőek a sorok között, mint bármelyik másik regényében. Emiatt nyújt igazán fantasztikus élményt a Rizsporos hétköznapok: egyensúlyban van a verbális és vizuális töltete, a képek nem mentek a szöveg rovására, hanem nagyszerű elegyet alkotnak mindvégig. Amit a szavak már nem képesek kifejezni, arra ott vannak a festmények és gyönyörű illusztrációk, ám a megfelelő útmutatás, a szöveg nélkül nehezen jutnánk el a felismerés állomásáig.
Tökéletes összhangja mutatkozik meg a Rizsporos hétköznapokban a művészet minden ágának!
Borító:
A tartalomhoz mérten a kötet külseje is szemet gyönyörködtető látvány. A színek mesteri összhangja látszódik ezen is. A szőke haj tökéletesen passzol a lány szürkéskékes ruhájához és a háttér árnyalatához is. Külön öröm a saját soraimat nyomtatásban a borítón látni, azt hiszem, ennél felemelőbb érzést aligha lehetne mondani.
Összességében:
Budai Lotti ismételten mestermunkát alkotott! Bár ez az album eltér eddigi kiadott köteteitől, hiszen ezennel nem regényformába öntötte gondolatait, hanem képek segítségével idézte meg a 18-20. század időszakát, melyet néha fényűzés és mérhetetlen pompa jellemzett, máskor viszont politikai harcok áldozatává vált maga a divat is.
Impozáns, szemet gyönyörködtető műalkotás! Olyan rétegeit mutatja be a kornak, mellyel máshol nem igazán találkozhatunk. Amellett hogy rendkívül informatív, légies báj jellemzi, valamint a Lottitól már megszokott irodalmiság is.
Azoknak ajánlom leginkább, akik el szeretnének szakadni néhány órára a mai kortól, a hétköznapok terheitől, és betekinteni a divattörténet egy szeletébe, mely garantáltan elvarázsol és megérint.
Oldalszám: 160
Kiadó: Álomgyár
Kedvenc karakter: -
Kedvenc idézetem:
"A szó szerint felduzzasztott divat, mint egy önmagába roskadó építmény omlott össze, hogy helyén a 19. század elejére megszülessen annak tökéletes ellentéte […]."
Budai Lotti könyveit egytől-egyik nagyon szeretem. Mindig új tájakra repíti el az olvasóit, új kultúrákkal ismerteti meg őket, mindig tud újat mutatni és tanítani. Ez a Rizsporos hétköznapokkal sem volt másként, ugyan ez az alkotása kivételesen nem egy regény, hanem egy igazán impozáns, színes album, mellyel a 18-20. század öltözködési szokásaiba enged nekünk betekintést.
160 oldal felöleli csaknem 200 év kultúrtörténetét kellő alapossággal és részletességgel. Az írónő azzal nyitja az albumot, miért is ragadta meg őt ez a kor, miért akarta ő személy szerint megismerni különböző oldalairól, és fogott bele végül ennek az albumnak az összeállításába. Rövid magyarázatot ad arról is, miért pont ezeket a témákat és társadalmi rétegeket ragadta ki az alapjában véve közösségi szinten is rendkívül összetett világból. Ezek után viszont nincs más hátra, mint megismerni mindazt, amit ez a csodálatos album rejteget.
Gondoltuk valaha is, hogy a toilette szavunk néhány száz évvel ezelőtt jóformán teljesen mást jelentett? Hogy mennyire más volt egy 18. századi nemes hölgynek a napi rutinja, mint egy nőnek a 20. vagy 21. században? Ugyan a mai lányok is képesek órák hosszat készülődni egy randi előtt, a rokokó korában élő hölgyek minden nap órákat töltöttek el a toilette-tel, miközben akár társaságot is fogadtak. Ma már kevesen tűrnénk meg egy ilyen jelenetet a szobánkban, inkább a kedvenc előadónk szól a hangszóróból maximális hangerőn, míg kiválasztjuk a kedvenc felsőnket az aktuális programunkhoz megfelelően.
Gondoltunk arra valaha is, hogy az emberek ódzkodtak a fürdéstől egy időben? És hogy teljesen más jelentést kölcsönöztek akkoriban neki? Megfigyeltük már azt, hogyan változtak a cipők, a hajviseletek az évszázadok múlásával? Tisztában vagyunk azzal, mit fejezett ki egy-egy legyezőtartás vagy éppen egy órákon keresztül készülő smink? Valamint megannyi érdekes szokást sorakoztat fel az írónő ebben a kötetben, melyek merőben eltérnek mai kultúránktól és mindennapi cselekvéseinktől.
Meglepő és váratlan, mégis valóságos minden szava.
A könyv egyik gyönyörű illusztrációja |
Abszolút magával ragadó alkotás lett a Rizsporos hétköznapok, mely címnek a jelentése is megtalálható a könyvben. Érdekes volt, emberközelivé vált a sok kép és ma már hétköznapinak semmiképp sem mondható, de akkor annak számított ruhakollekciók és hajviseletek által. A kötetben végig fellelhető festmények miatt megidéződött a kor, a történelem egy olyan szeletét kísérhetjük végig, melyet az iskolapad nem mutat be, mégis szerves része annak, hogy valóban képesek legyünk átélni a múltat, a régi kultúrákat és értékrendeket. Ám mindamellett, hogy rendkívül informatív és szemet gyönyörködtető alkotásként mutathatom be nektek a Rizsporos hétköznapokat, Budai Lotti megmaradt írónak is, és a látványvilág mellett fontos szerepet szánt a szavaknak is. Nem maradt el ebben az albumban sem a gyönyörű megfogalmazás, szinte költői leírások ugyanúgy felfedezhetőek a sorok között, mint bármelyik másik regényében. Emiatt nyújt igazán fantasztikus élményt a Rizsporos hétköznapok: egyensúlyban van a verbális és vizuális töltete, a képek nem mentek a szöveg rovására, hanem nagyszerű elegyet alkotnak mindvégig. Amit a szavak már nem képesek kifejezni, arra ott vannak a festmények és gyönyörű illusztrációk, ám a megfelelő útmutatás, a szöveg nélkül nehezen jutnánk el a felismerés állomásáig.
Tökéletes összhangja mutatkozik meg a Rizsporos hétköznapokban a művészet minden ágának!
Borító:
A tartalomhoz mérten a kötet külseje is szemet gyönyörködtető látvány. A színek mesteri összhangja látszódik ezen is. A szőke haj tökéletesen passzol a lány szürkéskékes ruhájához és a háttér árnyalatához is. Külön öröm a saját soraimat nyomtatásban a borítón látni, azt hiszem, ennél felemelőbb érzést aligha lehetne mondani.
Összességében:
Budai Lotti ismételten mestermunkát alkotott! Bár ez az album eltér eddigi kiadott köteteitől, hiszen ezennel nem regényformába öntötte gondolatait, hanem képek segítségével idézte meg a 18-20. század időszakát, melyet néha fényűzés és mérhetetlen pompa jellemzett, máskor viszont politikai harcok áldozatává vált maga a divat is.
Impozáns, szemet gyönyörködtető műalkotás! Olyan rétegeit mutatja be a kornak, mellyel máshol nem igazán találkozhatunk. Amellett hogy rendkívül informatív, légies báj jellemzi, valamint a Lottitól már megszokott irodalmiság is.
Azoknak ajánlom leginkább, akik el szeretnének szakadni néhány órára a mai kortól, a hétköznapok terheitől, és betekinteni a divattörténet egy szeletébe, mely garantáltan elvarázsol és megérint.
Oldalszám: 160
Kiadó: Álomgyár
Kedvenc karakter: -
Kedvenc idézetem:
"A szó szerint felduzzasztott divat, mint egy önmagába roskadó építmény omlott össze, hogy helyén a 19. század elejére megszülessen annak tökéletes ellentéte […]."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése