A számtalan irodalmi díjjal kitüntetett R. F. Kuang legújabb regénye időszerű és tűéles képet nyújt a modern könyvkiadás kellemetlen oldaláról. A Sárga a megjelenését követően egyből a sikerlistákon nyitott, és komoly párbeszédeket generált, ismételten jelezve, hogy szerzője a kortárs irodalom egyik legerősebb hangja."
R. F. Kuang neve nem csengett ismeretlenül számomra a Sárga előtt sem. Az írónő korábbi regényei rendkívül pozitív visszhangra találtak világszerte, melyeket a történelmi fikció és a keleti kultúra jellemez. Ezúttal azonban egy teljesen más témához nyúlt: a Sárga napjainkban játszódik és a modern könyvkiadás árnyoldaláról rántja le a leplet.
June Hayward a világ egyik legnevesebb intézményén diplomázott: a Yale-en. Legrégebbi álma, hogy sikeres írónő lehessen belőle, akit millióan olvasnak és követnek. De az első regénye nem hozta meg számára a vágyott áttörést. Szembesülnie kell azzal, hogy nem elég érdekes személy ahhoz, hogy álmait beteljesíthesse. Ezzel szemben legjobb barátnője, Athena Liu mindent megszerzett, amire ő valaha áhítozott. Az egyetem kapuit maga mögött hagyva igazi sikerszerzők mellé került a neve, sorra ostromolják a kiadók, hogy szerződjön le hozzájuk, a könyveit pedig azonnal elkapkodják. Athena Liu köré valóságos mitológia épült, ő pedig elég merész ahhoz, hogy a siker hullámait meglovagolja. Ám egy egyszerű hétköznapon egy fatális véletlen következtében a lány meghal, June pedig egy hirtelen gondolattól vezérelve eltulajdonítja a barátnője félkész kéziratát, majd kiadja a saját neve alatt.
Megdöbbentő felütése egy igazán izgalmas történetnek. Külső szemlélőként lehetne moralizálni a tett helytelenségéről, ugyanakkor helyezkedjünk bele June szemszögébe. A regény címe több aspektusból is megközelíthető. Sárga. Egyik oldalról az irigység tipizált színe, mely nem titkolva áll ott June minden lépése mögött. Minden, amire ő valaha is vágyott, az a barátnőjének szinte az ölébe hullott anélkül, hogy megerőltette volna magát. Egyértelmű, hogy a nő tetteinek fő motivációja az irigység mindarra, amit Athena Liu megkapott. June úgy érzi, a barátnője az ő életét éli, és amikor lehetősége van ezen változtatni, akkor cselekszik. A másik aspektus pedig a rassz, amiről a kézirat maga is szól: kínai munkások élettörténete a háborúban. A Sárga nagy kérdése, hogy lehet-e valakiből jó szerző, ha ő maga nem ahhoz az etnikumhoz tartozik, amit megjelenít az írásaiban. Kuang számos nézetet ütköztet ebben a témában - ezen a ponton találkozik a fikció és a valóság egy szelete.
"Az írás áll a legközelebb az igazi varázslathoz. Az írás a semmiből teremt valamit, más világokra nyit ajtót. Az írás hatalmat kínál, hogy alakíthasd a saját világodat, ha a való világ túl sokszor rúg beléd."
Az írónő bemutatja azt, hogy egy kapitalista társadalomban az eladási számok és a hírnév hogyan befolyásolja az emberi életet, és milyen nehéz egy olyan világban újat alkotni, ahol szinte már mindent leírtak. Érdekes volt egy új perspektívából szemlélni a könyvkiadás rögös ösvényét, nem olvasói szemszögből, hanem írói oldalról. Próbáltam nem életrajzi ihletésű könyvként tekinteni a Sárgát, ugyanakkor önkénytelenül is összeegyeztettem: Vajon hol jelenik meg az írónő saját tapasztalata és véleménye. Kuang stílusa rendkívül gördülékeny, miközben kiemelkedő erénye az őszinteség mind June gondolati világában, mind a cselekmény és a történések vonulatában. Bemutatja, milyen nehézségekkel kell megküzdenie egy szerzőnek a könyve kiadása előtt, és az követően. Nemcsak egyéni, de társadalmi szintű elemzést végez a kortárs könyvipar területén mindezt humor és ironikus hangvétel mögé rejtve.
Borító:
A Sárga borítója hű a címéhez. A képet maga a szín uralja, középen pedig egy gyanakodó, keleti szempárt láthatunk, mely rögtön felveti annak kettős értelmezési rendszerét. Egyszerű, mégis sokat mondó és csodálatos.
Összességében:
A Sárga egy mesteri szatíra egy olyan valóságról, melybe olvasói szemmel nehezen látunk bele. Az írói lét és a hírnév pozitív és negatív oldalait is egyaránt bemutatja miközben általános, hétköznapi lélektani és társadalmi kérdéseket feszeget. Vajon lehet igazi egy olyan barátság, melynek a gyökere az irigység? Hogyan hihetsz önmagadban és a saját kompetenciáidban, ha a világ nem lát elég különlegesnek és eladhatónak? R. F. Kuang egyedi, különleges stílusával és némi iróniával fűszerezve olyan individuális és emberközi problémákat jár körbe, melyről kevesen mernek írni. Juniper Hayward egy igazán emberi karakter, tele hibákkal, érzelmek színes skálájával - lehet moralizálni a tettéről, de a kérdés végig ott lebeg a szemünk előtt: Mi mit tennénk a helyében?
Azoknak ajánlom a Sárgát, akik új perspektívából szeretnék látni a világot, betekinteni a színfalak mögé egy fiktív írónő életébe.
Oldalszám: 352
Kiadó: Magnólia
Kedvenc karakter: Juniper Hayward
Kedvenc idézeteim:
"Az írás magányos tevékenység. Sosem tudhatod, hogy amit alkotsz, értékes-e egyáltalán, és az első apró jelre, hogy lépéshátrányba kerültél az irodalom dzsungelében, máris száguldasz a kétségbeesés bugyrai felé. Csak a saját szövegedre figyelj, tanácsolja mindenki. Ami rohadt nehéz, amikor mindenki más az arcodba nyomja a magáét."
*
"Üsse kavics, kimondom: azzal, hogy elloptam Athena kéziratát, kárpótolt mindenért, amit ő lopott el tőlem."
*
"Hamupipőke története legfeljebb a mesékben létezik: csak a kemény munka, a kitartás és az állandó próbálkozás hozhat sikert."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése