Margaret Atwood legnagyobb népszerűségnek örvendő regényét talán keveseknek kell bemutatni. A '80-as években megjelenő történet számtalan utánnyomást és kiadást megért már mind külföldön, mind itthon, az eladási számait pedig csak növelte a belőle készült színház-, film- és sorozatadaptáció. De mitől vált ilyen populárissá ez a történet? Talán abszurditása nem is áll olyan távol a valóságtól, mint azt hinnénk és remélnénk?
Gileád egy disztópikus ország az Amerikai Egyesült Államok területén, ahol a meddőség megnövekedése miatt szükségszerűvé vált egy társadalmi átalakulás. Egy diktatórikus rendszert alkottak meg, amit az Ószövetségből kiragadott bibliai idézetekkel legitimáltak. Gileád egy zárt közeg, ahol az emberek identitása összefonódik a funkcionalitással, és bár azt hangoztatják, hogy mindezt az emberiség fennmaradása, a születések növelése érdekében cselekszik, az emberközi kapcsolatok mégis a totalitárius rendszerek világát idézik meg, mikor a bizalom alapvető antropológiai igénye lehetetlenné vált a kiépült kémrendszer következményeként.
A magány léthelyzete átitatja a történetet - Fredé egyfajta identitásőrzésként rögzíti a bensőséges gondolatait, egykori énjét, melyet senki mással nem tud megosztani. És ezzel okot ad arra, miért váljon belőle egy központi karakter: a lehetőségeihez mérten, de lázad a fennálló rendszerrel szemben. Gileádban egy nő négyféle funkciót láthat el. Feleség, háztartásvezető, prostituált vagy szolgálólány, ahogyan Fredé is. Az igazi neve a regény során nem derül ki, csupán egy birtokos jelzővel ellátott identitást kap a társadalomban: Fred-é. Egy férfié, a Parancsnoké, akihez a nagyobb hatalommal rendelkező vezetők beosztották Megfosztják minden jogától, kiszakítják egykori környezetéből, és egyetlen feladata ebben a közegben, hogy megtermékenyüljön és egészséges gyereket hozzon a világra. Ennek módja egy abszurd, háromszemélyes szertartás, melyre havonta sor kerül: lényegében egy rituális abúzus, ahol ő nem nő, nem ember, hanem egy szerv, amiben képes egy új élet sarjadni.
"Nemcsak egyféle szabadság létezik […]. Van szabadság valamire és szabadság valamitől."
Gileád egy távoli társadalom, amely nem tűnik másnak, mint ahogyan a címe is mutatja: mesének. De elolvasva Atwood előszavát, ahol ezt írja: "Az egyik szabály, amit követtem, az volt, hogy semmilyen eseményt nem teszek a könyvbe, ami ne történt volna már meg...". Talán mégsem olyan távoli és disztópikus, mint amilyennek első pillanatra bizonyul.
Nem volt könnyű olvasmány abból a szempontból, hogy a nők helyzetét minden tekintetben alárendelik a férfiak világának. Felsőbbrendűségüket egyenruhájuk hiánya is bizonyítja: ők az egyetlenek, akik szabadon rendelkeznek az öltözékeikkel, míg mindenki máshoz egy-egy szimbolikus színű ruhadarab tartozik. Fredé szemszöge valóságszerűvé tette ezt az embertelen társadalmi berendezkedést, az elnyomást, ami bár a sorozatban is plasztikusan megelevenedik, mégis konkrétan a fejében járni egészen más élmény volt, mint külső szemlélőként figyelni a képernyőn.
Az első regényem volt Margaret Atwoodtól, de biztosan nem az utolsó.
Borító:
Nekem a legújabb, 2021-es kiadás van meg, melyen Fredé alakja tűnik fel egy homogén, fekete háttéren. Ahogyan Gileád világában, a képen sem fontos a személyisége, csupán a szolgálólány titulushoz társított vörös színű köpeny és a fehér fejfedő látszik, ami folyamatosan takarja az arcát és a tekintetét. Egyszerű, mégis látványos grafikai munka.
Összességében:
Margaret Atwood egy elrettentő, identitásgyilkos világot alkotott meg, ahol az ember nem más, mint egy társadalmi funkciót betöltő lény. Az érzelmek, a kapcsolatok teljesen kihunytak - Fredé egyetlen megküzdési mechanizmusa a hétköznapokkal, hogy titkon rögzíti az átélt élményeit és az egykori emlékeit a régi életéből. Mielőtt szolgálólány lett volna. Kiszolgálója a patriarchátus társadalomnak, egy test, ami csak egy gyerek kihordására jó.
A szolgálólány meséje egy tragikus, intő jövőkép, melyben az ember saját lényétől fosztatik meg. Ugyanakkor egy nagyszerű posztmodern kollázs, tele más disztópiák allúzóival.
Oldalszám: 492
Kiadó: Jelenkor
Kedvenc karakter: Fredé
Kedvenc idézeteim:
"A változások nem egy pillanat alatt következnek be: egy fokozatos felfűtésű fürdőkádban akár halálra is főhet az ember anélkül, hogy észrevenné."
*
"[…] a megbocsátás is képesség. A bocsánatkéréshez erő kell, és a kérést megtagadni vagy annak eleget tenni ugyancsak erőt igényel, talán a legnagyobbat."
*
"Élj a jelenben, használd ki a lehetőségeidet, ez minden, amid van."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése