2021. február 28.

Január & Február 丨 Összefoglaló és tervek tavaszra - 2021



 Átléptünk egy új naptári évbe és ennek már el is telt az első két hónapja! Itt van a tavasz, és ezt az időjárás is érzékelteti már velünk. :)

2020-tól már egy korábbi bejegyzésemben elbúcsúztam, ebben összegyűjtöttem 5+1 olvasmányt, amit imádtam tavaly. Ám magunk mögött hagyva a kellemes karácsonyt és a rendhagyó újévi ünneplést, vissza kellett csöppennem az egyetemisták életvitelébe - jött a kávé és az energiaital minden mennyiségben, hiszen a vizsgáim jó része még hátravolt. Ezzel telt a januárom nagy része. Ezért meg is fordult a fejemben, hogy nem írom meg ezt a posztot, hiszen könyvek szempontjából sokáig eseménytelenül telt. Az agyam és a szemem állandóan a jegyzetek vagy a filozófiai értekezések tartalmát próbálta befogadni, nap végén már sosem maradt elég energiám olvasni. (A Bexi sorozat kivételével, de azt is hamar befejeztem.) Mégis megváltozott a véleményem - hiszen itt olvassátok a sorokat. Arra jutottam, ha nem lesz hosszú bejegyzés, akkor sem maradhat el a visszatekintő erről az évszakról. 

A vizsgaidőszakot lezárva maradt majdnem egy hónapom ismét energiával telítődni. Ebben segítségemre volt egy kis környezetváltozás - elutaztam a nagyszüleimhez telelés, vakációzás gyanánt. Itt ismét visszatértem a könyvek világába, főként különleges fantasy univerzumokban vesztem el napokra. Ilyen volt Sarah J. Maas legújabban magyarul megjelent regénye, a Föld és vér háza. Hatalmas lelki erő kellett, hogy ne dobjak félre mindent és kezdjek rögtön neki, amikor megjött az értesítő, hogy mehetek érte. De nem szabadott, mert még javában a vizsgákra kellett fókuszálnom. Viszont ahogy az már a múlt ködébe veszett, nyitottam is ki az új SJM-csodát. Utána rögtön visszacsöppentem Kazi és Jase történetébe a Tolvajok esküjével, ami egyenesen a szívemhez szólt. Majd sok évnyi szemezgetés és kerülgetés után végre a kezembe vettem Marissa Meyer Holdbéli krónikák sorozatát. Teljességgel a függője lettem! Nagyon megbántam, hogy eddig húztam-halasztottam. Egymás után elolvastam az első és a második részt. Zseniális volt mind a Cinder, mind a Scarlet! És alig várom, hogy a Cress is a birtokomba kerülhessen, hogy folytathassam a szériát mihamarabb. A sok fantasy, kiborgok és mesefeldolgozások után kicsit a pszicho-thrillerek és a rázós könyvek birodalmába utaztam. Ker Dukey és K. Webster szerzőpáros tollából már korábban olvastam az Ellopott babácskákat, ennek jelent meg a folytatása magyarul Elveszett babácskák címmel. Nem egy vaskos kötet, de nagyon megterhelte a lelkem. Ám a mély mondanivaló, drámai cselekmény mellett rengeteg izgalmat tartogat az olvasójának. Ezután érthető módon kellett egy kis felengedés, és verseket olvastam többnyire A szarvassá változott fiú kiáltozása a titkok kapujából c. antológiából, ami a POKET automatákban jelent meg Vecsei H. Miklós és Horváth Panna válogatásában. 

Csalódott voltam kissé 2020 végén, mert úgy éreztem, túl könnyű volt kiválasztani azt az 5+1 könyvet decemberben, amelyek kiemelkedő olvasmányélményei voltak az évnek. Pedig 100 felett volt az évi teljesítésem. De 2021 ebben is változást hozott, mindegyik regényt nagyon szerettem, a Lapozz a 99-re! podcast pedig nagyon megihletett abból a szempontból, hogy minél több verset és novelláskötetet olvassak el ebben az új évben.
A másik, amit idénre terveztem, az - ismételten - a magánkönyvtár olvasottságom növelése. Jelenleg 81%-on áll, ami egy szép arány általánosságban, de több mint 400 könyv esetén mégsem annyira érzem ezt a számot olyan jó teljesítménynek. Így főként az itthoni kötetekből fogok csemegézni idén, ám úgyis lesznek kihagyhatatlan olvasmányok, amiket be kell majd szereznem, nem vagyok naiv. Ilyen volt a Föld és vér háza is, mely most az egyetlen 2021-es új polclakóm. 

Igazi bekuckózós időszak volt

Átevezve a mozivásznak világába, ebben a két hónapban 26 filmet néztem meg. Kezdtem egy A fiúknak, akiket valaha szerettem újranézéssel, egyrészt azért, mert a vizsgák előtti este kellett egy kis kikapcsolódós, aranyos film, másrészt azért, mert februárban megjelent a szériát lezáró harmadik rész. Fel kellett eleveníteni az emlékeket. És nálam beváltotta a reményeket, aranyos volt, és meghozta a "world off" hangulatot. Ezután belevesztem a Fast and Furious világába, ami aztán nem is engedett el. Ezer százalékosan újranézős filmsorozat. Egyet-egyet láttam már húsz évem során, de így egyben még nem. Mindenképpen pótolni kellett már ezt a hiányosságot! Nagy kedvence volt még ennek a két hónapnak a Tőrbe ejtve c. alkotás. Mert tényleg az volt, egy igazi műalkotás. Kiszámíthatatlan volt miközben bemutatta az emberi jellem mélységeit és magasságait. Abszolút kedvenc lett! Aztán egyszer bekapcsoltuk apukámmal a tévét, és abban a pillanatban kezdődött el az egyik kedvenc filmje - a Féktelenül. Nem hallottam még korábban róla, eleinte nem is érdekelt, de utána ott ragadtam a képernyő előtt. Hihetetlenül izgalmas volt, és amikor már azt hittem, hogy ennél több csavart nem játszhatnak el a készítők, akkor jött egy újabb és egy újabb! Akik pedig a múltba szeretnének elkalandozni, egészen Shakespeare korába, és egy nagyon aranyos, romantikus, kosztümös filmet megnézni, azoknak nagyon ajánlom a Szerelmes Shakespeare-t! Egyszerre volt korhű, humoros és szívet melengető. 

Ami pedig a sorozatokat illeti - 165 epizódot néztem meg két hónap alatt. Ez pedig a Prison Break sara. A szökéssel eddig csak hallomásra találkoztam, de aztán Lillsz annyira ajánlotta, hogy muszáj volt belekezdenem. És most jön a fangirling része a bejegyzésnek. Vetítsétek azt magatok elé, hogy egy 5 évadból álló sorozatról beszélünk, melynek az évadai általában 22 részesek, és egy epizód 44 perces. Meg kell hagyni, az alvással nem igazán voltunk az utóbbi időben barátok, mivel a kíváncsiságom jobban hajtott előre. Ezért alig 2 hét alatt a végére is értem. Most persze üres a lelkem, és mindenképpen újra fogom nézni, mivel egyszerűen imádooooom, másrészt meg ezt apukámnak is látnia kell. Már az alaptörténet is valami zseniális - a korrupt vezetők ártatlanként halálra ítélik Lincoln Burrowst, és mikor az öccse erre rájön, ki akarja szabadítani őt. Ezért egy tűpontos szökést tervez, ami azzal kezdődik, hogy a felsőtestére tetováltatja a börtön alaprajzát, majd lecsukatja magát pont ugyanoda, ahol a testvére rab. Ezután kezdődnek az izgalmak, hiszen egyrészt hogyan ne bukjanak le, másrészt szűkös az idő is, hiszen heteken belül villamosszékhez kötözik Lincolnt, és kivégzik. Fuuuuuuu rettentő izgalmas volt az egész sorozat, azokból válnak a rosszak, akikből nem gondolnánk, és a jófiúk is olyanok lesznek a végére, akik a legnagyobb bűnöket követték el a múltban. Abszolút addiktív volt, minden egyes másodpercét imádtam. Megnéztem még továbbá 7 résznyi minisorozatot, a sokak által kedvelt Vezércselt. Nagyon tetszett, ugyan én nem tudok sakkozni, de még így laikusként is rettentően élvezetes volt. 

Terveim száma pedig eléggé megfogyatkozott, hiszen a mostani helyzetben továbbra sem lehet igazán előre gondolkodni. Így itt csak az egyetlen - sokak által - várva-várt könyves adaptáció megjelenését tudom prezentálni:

Április 23.
Shadow and Bone sorozat
érkezik a Netflixre!

Szuper olvasmányélményekben gazdag 2021-et! Remélem, ti is hasonlóan pozitív tapasztalatokkal kezdtétek ezt az évet a könyvek terén, mint én.

Millió puszi:
Barby

2 megjegyzés:

  1. Én is szeretném feljebb tornászni a magánkönyvtáram olvasottságát, mert évek óta most áll a legalacsonyabban, 69%-on. Ez 555 könyvnél már szép teljesítmény lesz, de igyekszem a lehető leghatékonyabb lenni, és sorozatokat maratonozni, mert azokkal könnyen kúszik felfelé a szám :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Wow! Hajrá, drukkolok! Sorozatokat olvasni tényleg jó taktika, hiszen ha elkap, akkor sokszor nincs megállás. :)

      Törlés